Läänlane
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Eesti
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Varia
  • Reklaamtekst
  • Välismaa
Läänlane
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Eesti
  • Varia
  • Tarbija
  • Reklaamtekst
Avaleht Majandus

SEB: eestlaste tarbimisharjumuste muutused iseloomustavad eriolukorra kulgemist päeva täpsusega

Läänlane
22/04/2020
A A
0
Jaga FacebookisJaga Twitteris

Eesti inimesed on suutnud oma tarbimiskäitumise järsult ja efektiivselt ümber korraldada. Paljud tarbimisvaldkonnad on eriolukorra kehtestamise ajast oluliselt kukkunud, samas on ka valdkondi, millele tänane olukord kasuks tuli, selgus SEB korraldatud Eesti eriolukorra tarbimisharjumuste analüüsist.

Eestlased hakkasid eriolukorraks valmistuma veel enne selle saabumist

Eriolukorras muutunud tarbimiskäitumise võrdluseks sai SEBs võetud veebruari kaks viimast nädalat, mil suurem osa riigi elanikkonnast jätkas tavapärase tarbimisega ning polnud veel märgata koroonaviiruse põhjustatud olulisi kõikumisi. Samas on käitumise muutuse esimese linnukesena näha, et vahetult enne eriolukorra kehtestamist (märtsi teisel nädalal, perioodil 2.–8. märts) tõusid umbes 20% võrra inimeste kulutused sisustus- ja elektroonikapoodides, mis justkui vihjab sellele, et inimesed hakkasid valmistuma kodukontorite perioodiks.

LOE KA:

SEB panga nimel levib sotsiaalmeedias pettuslik küsitlus

Uuring: ligi veerandil Eesti noortest on kogutud üle 3000 euro, viiendikul ei ole üldse sääste

Juba järgmise nädala saabumisega näeb selgelt, et eriolukorra kehtestamise tõttu toimus Eestis ehtne „ostubuum“, millega inimesed valmistusid pikemaks kodukarantiinis viibimiseks. Enim kasvasid toidupoodides ja apteekides tehtud kulutused – kasv ulatus kohati kuni 50 protsendini.

Eriolukorrale järgnes kiire tarbimise langus

Alates 16. märtsist on märgata tarbimise langust pea kõikides tarbimisharudes (üks huvitav erand on siinkohal kulutused kütusele ja transpordile, mis pöördusid märtsi lõpus keset koroonakriisi korraks tõusule). Trend on mõjutanud ka seni hästi vastu pidanud supermarketeid ja apteeke, samuti aga elektroonikat, kodusisustust, meelelahutust, toitlustust ja äriettevõtetele mõeldud teenuste valdkonda.

Teistest pisut varem hakkasid kukkuma kulutused reisimise valdkonnas ning selle käibed on nüüd pea olematud. Kokku on turismivaldkonna langus nüüdseks ületanud 80%. Kaubanduskeskuste kinni panemisega alates 27. märtsist kaasnes ka järsk langus riide- ja jalatsipoodide käibes, mida veebikaubandus ilmselt kohe korvata ei osanud. Aprillis aga  jõudis langus ka kulutusteni tervishoiule. Viimast võib siduda ära jäänud hambaravi ja korraliste arstivisiitidega.

SEB Baltikumi kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt: „Vaatamata sellele, et märtsi lõpuks saatis pea igat tarbimisharu märgatav langus, näeme, et juba aprilli alguses on inimeste kulutused taas tõusule pöördunud. Võrreldes veebruari lõpuga on kasvanud supermarketites tehtud kulutused (mis on loogiline, sest inimesed veedavad oma kodudes rohkem aega ja sellega kaasneb suurem toidu- ja olmekaupade tarbimine). Stabiilset tõusutrendi näitavad ka kodu ja sisustuse valdkonnad. Samas, usun, et mõningane käibe ülesminek on pigem seotud kuu alguse ja pühadega, mitte ei viita see karantiini-väsimusele ja hoolimatusele.“

„Märgata on ka teatud kasvumärke e-kaubanduses, millest kujuneb eriolukorra jätkumisel ilmselt tugevam trend. E-kaubanduse esialgsed võitjad on toitlustusasutused, kuid kogutarbimises nende käive on kukkunud siiski märgatavalt,“ lisas Kitt. 

SEB andmed näitavad olulisi muutusi ka maksekäitumises. Eesti elanike sularaha kasutus on vähenenud 25% võrra. Aprilli pensionipäevadel välja võetud sularaha maht vähenes lausa 30% ja tehingute maht üle 40%. Kaarditehingute arv on kukkunud 30 protsenti. Samas on SEB videokohtumiste arv tänu panga klientidele tänaseks kümnekordseks kasvanud ja kontorite külastus kukkus juba märtsikuus pea 50% võrra.   

Tagid: SEBuuring
Jaga3Säutsu
Eelmine postitus

Elisa liikuvusanalüüs: mida ilusamad ilmad, seda vähem püsivad inimesed kodus

Järgmine postitus

Desinfitseerimis- ja puhastusvahendite liigkasutamine võib tekitada mürgistusi

Samal teemal

Foto: SEB
Eesti

SEB panga nimel levib sotsiaalmeedias pettuslik küsitlus

18/10/2024
SEB eraklientide segmendi projektijuht Victoria Tkatš. Foto: SEB
Eesti

Uuring: ligi veerandil Eesti noortest on kogutud üle 3000 euro, viiendikul ei ole üldse sääste

26/08/2024
SEB turbejuht Kätlin Kukk. Foto: SEB
Eesti

Pettused Baltimaades: keskmine ohver kaotab 3000 eurot

31/07/2024
close up photography of person in handcuffs
Eesti

Uuring: kauplustest varastavad enamasti varem karistatud inimesed

23/05/2024
Majandus

SEB majandusprognoos: jalad on põhjas, ent äratõuge viibib

07/05/2024
crop hacker silhouette typing on computer keyboard while hacking system
Tarbija

SEB hoiatab: levivad palgakonto pettused

22/03/2024
Järgmine postitus

Desinfitseerimis- ja puhastusvahendite liigkasutamine võib tekitada mürgistusi

Palun logi sisse , et ühinda aruteluga
Läänlane.ee

Saada artikkel, fotod, vihje, reklaamisoov või niisama hea mõte aadressil ivar@laanlane.ee. Tel 5680 4407.

Reklaambännerite hind kokkuleppel. Bänneri valmistamine tasuta.

OÜ Läänlane
Registrikood 12089011

Kasutustingimused

Rubriigid

juuni 2025
E T K N R L P
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« mai    

© 2022 laanlane.ee

Cleantalk Pixel
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Eesti
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Varia
  • Reklaamtekst
  • Välismaa

© 2022 laanlane.ee