Läänlane
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Eesti
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Varia
  • Reklaamtekst
  • Välismaa
Läänlane
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Eesti
  • Varia
  • Tarbija
  • Reklaamtekst
Avaleht Tarbija

Makseviisi valides saab tarbija kaitsta end probleemide eest

Läänlane
06/03/2024
A A
0
Foto: Pexels.com

Foto: Pexels.com

Jaga FacebookisJaga Twitteris

Teatud ostude puhul nagu näiteks lennupiletid, tellimused e-poodidest või majutusteenuse broneerimine, tasub tarbijal enne makse sooritamist läbi mõelda, millist makseviisi kasutada. Mida makselahendustega seoses silmas pidada, selgitab Kristina Tammaru, TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja.

Internetiostud ja kauba kohaletoimetamine

E-kaubanduse puhul toimub tasumine tavaliselt enne, kui kaup saabub. Eesti e-poodides on kõige enam levinud pangalingiga ja pangakaardiga maksmine. Rahvusvaheliste e-poodide puhul on kõige tavapärasem pangakaardiga makse või maksevahendusteenused, näiteks Paypal. 

LOE KA:

Detsembris müüdi rekordiline arv autosid

Holm tõstab taas kõigi hoiuseperioodide intressi 4% tasemele

Kuigi tavaliselt kulgeb e-poodidest ostmine ootuspäraselt, võib juhtuda, et makstud ja tellitud kaupu ei saabu või ei vasta tooted tellitule. Näiteks on pakis vale toode või on osa tellimusest puudu, probleemiks võib olla ka transpordi käigus kahjustada saanud või katkine kaup. Sellistes olukordades, kus netipoe tellimusega on probleeme, tuleb esimese asjana alati pöörduda kaupleja poole lahenduse leidmiseks.

Kui kauplejaga ei õnnestu probleemi lahendada, on pangakaardiga tasutud ostude puhul olemas veel üks võimalus abi saamiseks – chargeback ehk tagasinõude menetluse algatamine.

Tagasinõudemenetlusest võib olla abi ka erinevate teenustega seoses, näiteks olukorras, kus on ostetud pakettreis, kuid reisikorraldaja ei suuda tarbijale müüdud reisi korraldada ning kuulutab välja maksejõuetuse. Või igakuiste maksetega seotud teenuste puhul, kui teenuse tellimine on lõpetatud, kuid raha võetakse jätkuvalt tarbija arvelt maha. Näiteks spordiklubi liikmeks olemine, filmide edastusplatvormi või mängukeskkonna kasutamine.

Mis on chargeback ehk tagasinõude menetlus?

Tagasinõudemenetlus seisneb kaarditehingu vaidlustamises ja makstud summa kaardile tagasi taotlemises. Chargebackreeglid ja tingimused on kehtestatud rahvusvaheliste maksekaardiorganisatsioonide nagu VISA, Mastercard jt poolt. Tagasinõude menetluse alustamiseks  tuleb pöörduda kaardi väljastanud panga poole.

Enamasti on toimingu alustamine lihtne ning internetipangas kaarditehingute loetelus on spetsiaalne „Vaidlusta“ nupp või tuleb leida panga kodulehel kaarditehingu vaidlustamise avalduse vorm. Tehingu vaidlustamisel tuleb muuhulgas pangale kindlasti edastada ka kirjavahetus kauplejaga, mis tõendaks tarbija poolt tehtud iseseisvaid pingutusi lahenduste leidmisel. Kui kauplejaga ühendust saada ei õnnestu, tuleb ka see tagasinõude dokumentides ära märkida. Informatsiooni, kuidas ja kuhu tagasinõuet toetavad dokumendid edastada, annab pank.

Tagasinõude menetlus võib võtta aega ning tarbija peab olema valmis esitama tõendeid, mis toetavad tehingu vaidlustamist. Näiteks kui lahendust soovitakse leida seoses transpordi käigus kahjustunud tootega, mille osas müüja vastutust ei võta, on tarbijal tõenäoliselt vaja esitada fotosid või videoid, mis tõendavad saabunud paki seisukorda.

Samuti tuleb viivitamatult tagasinõude menetlus algatada juhul, kui märkate oma kaardiga seotud konto väljavõttel tehinguid, mida teie kindlasti teinud ei ole. Sellise juhtumi puhul tuleks pangalt küsida juhendit, kuidas lekkinud andmetega kaarti sulgeda ja uuega asendada.

Osade krediitkaartidega pakutakse ka ostugarantiid või -kindlustust, seega tasub pangast uurida selle olemasolu ja tingimusi.

Alusetu tagasinõude esitamine

Alusetu tagasinõude esitamine on tegevus, kus menetluse käigus selgub, et tagasinõude alused ei ole täidetud ning tarbijal puudub õigus tagasinõude alustamiseks.

Näiteks kui tarbija väidab, et pole teatud tehinguid teinud või e-poest tellitud tooteid saanud ning esitab pangale tagasinõude avalduse. Menetluse käigus aga selgub, et tehingud tegi tarbija pereliige, kellel oli ligipääs autentimisvahenditele või e-poe tellimuse on tarbija või keegi tema asemel siiski vastu võtnud.

Alusetu tagasinõude algatamine on tasuline teenus. Kui pank menetluse käigus tuvastab, et tagasinõude algatamiseks puudusid alused, tuleb tarbijal pangale maksta ühekordne teenustasu menetluskulude katteks. Teenustasu suurus peab olema panga hinnakirjas fikseeritud.

Maksevahendusteenused ja lisakaitse

Internetis kauba või teenuse eest makstes kuvab lisaks pangakaardiga tasumise võimalusele sageli ka muid maksmisviise, rahvusvahelistes e-poodides on Eesti tarbijale kõige tuntum PayPal. Selleks, et maksevahendusteenuste poolt pakutavaid tarbijaõigusi vajadusel rakendada, tuleks teenuse tingimused kindlasti läbi lugeda. 

Näiteks sarnaselt kaardiga maksmisele pakub ka PayPal võimalust probleemide korral makstud raha tagasi saada. Olgu selleks olukord, kus PayPal vahendusel tellitud kaup ei saabu, uue kauba asemel saabub kasutatud asi, kaubamärgi toote asemel saadetakse tarbijale võltsing või on saadetis tarbijani jõudes kahjustatud. Selleks, et probleemide korral PayPal vahendusel raha tagasi saada, tuleb täpselt järgida vastavaid reegleid ning kinni pidada tähtaegadest, sest hilinemise korral PayPal kaitset ei taga. 

Nii tulebki tarbijal esmalt PayPali keskkonnas esitada kaebus kauplejale ning selleks on aega 180 päeva alates ostu sooritamisest (mitte kauba kätte saamisest!). Kui tarbija ja kaupleja omavahel kokkuleppele ei jõua, siis tuleb 20 päeva jooksul alates kaebuse esitamisest see ümber vormistada nõudeks PayPalile.

Tagid: tarbijaTarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametttja
JagaSäutsu
Eelmine postitus

Eesti Vähiliit sai mobiilse kompuutertomograafi ostmiseks enneolematult suure annetuse

Järgmine postitus

Keskmine palk oli mullu viimases kvartalis 1904 eurot,  palgatõus jäi kõige tagasihoidlikumaks Läänemaal

Samal teemal

Foto: Pexels.com
Tarbija

Detsembris müüdi rekordiline arv autosid

06/01/2025
Kaspar Kalvet. Foto: Holm pank
Tarbija

Holm tõstab taas kõigi hoiuseperioodide intressi 4% tasemele

02/10/2024
woman walking on pathway while strolling luggage
Tarbija

Minu pagas on kadunud – mis nüüd edasi saab?

12/07/2024
Foto: Pexels.com
Varia

TTJA kontrollis jalgrattakiivreid: nõuetele vastas vaid üks

08/07/2024
Medifumi veebipoe avaleht.
Tarbija

TTJA hoiatab tervisetooteid müüva kaupleja eest

29/05/2024
Tarbija

Elektriautoga sõitmise kogemusi on enim saarlastel, kõige vähem aga läänlastel

23/05/2024
Järgmine postitus
Foto: Pexels.com

Keskmine palk oli mullu viimases kvartalis 1904 eurot,  palgatõus jäi kõige tagasihoidlikumaks Läänemaal

Palun logi sisse , et ühinda aruteluga
Läänlane.ee

Saada artikkel, fotod, vihje, reklaamisoov või niisama hea mõte aadressil ivar@laanlane.ee. Tel 5680 4407.

Reklaambännerite hind kokkuleppel. Bänneri valmistamine tasuta.

OÜ Läänlane
Registrikood 12089011

Kasutustingimused

Rubriigid

juuni 2025
E T K N R L P
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« mai    

© 2022 laanlane.ee

Cleantalk Pixel
Tulemusi ei leitud
Vaata kõiki tulemusi
  • Läänemaa
  • Krimi ja pääste
  • Eesti
  • Sport
  • Kultuur
  • Majandus
  • Varia
  • Reklaamtekst
  • Välismaa

© 2022 laanlane.ee