Haagissuvilate, matkaautode- ja busside kõrval on turul jõudsalt oma kohta leidmas tavalistest väikebussidest või lausa sõiduautodest ümberehitatud matkasõidukid. Iseehitatud matkasõiduk on tehases toodetust reeglina palju soodsam ning autolaen ei olegi alati vajalik. Lisaks pakub see vabadust luua ideaalne matkakaaslane. Enne aga kui tööriistad välja otsid, on paras hetk tuletada meelde vanasõna: „Esimene vasikas läheb ikka aia taha“. Seda on aga võimalik vältida, kui viid end kurssi sellega, mida teised matkalised on protsessi käigus õppinud.
Mitte liiga suur, mitte liiga väike
Esmalt on vaja leida sõiduk, mis oleks õiges suuruses. Paljude jaoks on suureks miinuseks, kui matkasõidukis ei saa püsti seista, sinna ei ole võimalik lisada tualetti või dušši ning ei ole ka lauaruumi. Muidugi võib loota, et sa kasutad oma sõidukit vaid magamiseks – milleks soetada siis suurem ja kõrgem lahendus? Kahjuks ei ole ilm alati ideaalne ja mõnikord pead soovitust kauem aega sõidukis veetma. Mõtle ka kokkamisele, nõudepesule ja üldisele atmosfäärile. Paljude kogenud matkasellide jaoks on võimalus selg sirgu lüüa üks tähtsamaid.
See tähendab, et enne rahakotiraudade avamist on vaja mõelda, mis on tähtsam. Kas tahad rohkem liikumisvabadust ja oled valmis loobuma teatud mugavustest või eelistad täisvõimalustega lahendust ja oled valmis selleks, et päris igale poole ei mahu? Esimesel juhul sobiks kenasti mahtuniversaal või isegi tavaline auto, teisel juhul tasuks vaadata kaubikute ja väikebusside poole.
Ja nagu alati sõidukeid ostes, vaata üle ka see, mis seisukorras need on. Mitukümmend aastat vanad väikebussid võivad olla ägeda vintage välimusega, ent koos vanusega tulevad probleemid. Kui sa pole just mehaanikuharidusega või vähemalt sellest huvitatud, oleks targem valida masin, mis on uuema väljalaskeaastaga ja väiksema kilometraažiga. Muidugi ei pea ostma uhiuut sõidukit, et see siis ümber ehitada. Ka kasutatud auto soetamisel või selle sisustustamisel võib abiks olla järelmaks, et valida parim võimalik sõiduk.
Ootamatult olulised asjad
Telefon, kaamera, sülearvuti ning tahvelarvuti on meie igapäevasteks kaaslasteks, olenemata sellest, kus me oleme. Kui mõelda nende ja ka muu elektrit vajava tehnika kasutamisele, siis kõik need vajavad energiaallikat. Kuidas see lahendada? Valides lahenduse, kus akut laetakse sõidu ajal, siis mida teha olukorras, kus plaanid mitu päeva ühes kohas veeta? Seetõttu võib olla ettenägelikum valida kallim lahendus ja soetada näiteks päikesepaneelid.
Erilist tähelepanu peab pöörama voodile. Madrats sisse ja asi ants? Kahjuks mitte. Sõidukis elamisega tekib üksjagu niiskust ning kui sellele eelnevalt ei mõtle, on tulemuseks matkasõidukite klassikaline probleem ehk hallitus. Madratsi alla peaks kuidagi tekitama ruumi õhu liikumiseks, et hoiduda liigsest niiskusest. Abi võib olla ka passiivse niiskuseimuri soetamisest. Jah, see võib tunduda liigne, ent kui paari lihtsa lahenduse tulemusena pääsed hallitusega tegelemisest, oled nende otsuste eest tänulik.
Kokakunsti vajadused
Isegi väiksemates matkasõidukites on tähtsal kohal söögivalmistamise võimalus. Tihtipeale on esimene valik klassikaline matkapliit, ent mõtle selle kasutamisele. Kui see on vaja iga kord kapist või sahtlist välja otsida ning gaasiga ühendada, osutub selle igapäevane kasutamine natuke tüütuks. Miks mitte valida ühe või kahe pliidiplaadiga lauapliit? Lisaks saab elektripliiti kasutada ka kinnises ruumis, mida matkapliidiga tasub vältida.
Lisaks pliidile on vaja mõelda külmkapile. Ühel hetkel ei soovi enam süüa vaid väljaspool külmkappi säilivat toitu või tahaks päeva lõpetada külma joogiga. Väikese energiasäästliku külmiku sisseehitamine võib olla ka palju parem variant, kui selle hilisem ostmine ja proovimine kuidagi ära mahutada.
Ja lõpetuseks kaal! Just kaal määrab selle, kas olemasolevatest juhilubadest piisab või on vaja juurde lisakategooriat. Kõige lihtsam on koostada tabel ning hoida silma peal, kui palju mingi asja lisamine üldkaalu muudab. Oleks kohutav avastus, kui oled lõpetanud sõiduki ehitamise ning selgub, et sa ei tohigi sellega reisile minna.