Oru-Soolu-Jalukse tee ääres elavad inimesed pole rahul maantee olukorraga

Lääne-Nigula valla Oru-Soolu-Jalukse riigitee äärde jäävate elanikud, ettevõtjad, vallatöötajad ja piirkonna kogukonna eestvedajad saatsid täna Maanteeametile ning majandus- ja taristuminister Kadri Simsonile pöördumise tee halva olukorra kohta. Kokku kirjutas pöördumisele alla 53 inimest, kelle elukvaliteeti see tee oluliselt mõjutab.

Lääne-Nigula valda jääv tee nr 16134 Oru-Soolu-Jalukse kuulub riigiteede hulka. Tee on asfalteeritud mõlemast otsast paari km ulatuses ning vahepeale jääb kruusatee. Kruusatee olukord ei kannata enam kriitikat. Suvisel ajal tekitab iga liikumine seal tohutu tolmumassi õhku paiskumise, kevadeti ja sügiseti on tee porine ja kleepuv kruusakiht sõidukitel ei ole lihtsalt veega mahapestav ning kahjustab autosid igapäevselt, kriipides värvikihti ja auto põhja.

Läbides teekonna Soolust Linnamäele ja tagasi on auto tavapäraselt kaetud kuni katuseni kas tolmu või paksu kruusa-liivaseguga. Keerulised ilmastikuolud muudavad nimetatud teelõigu nii auklikuks, et nende vahel laveerimine ei ole enam võimalik. Hoolduse käigus küll neid auke hööveldatakse, aga sellest on kasu kuni esimese tugevama vihmani või suurema auto läbimiseni.

Antud piirkonnas pole väga palju elanikke, kuid sellest hoolimata on suvisel ajal, aga järjest enam ka aasta ringi, seal tihe liiklus, mis katab nii tee äärde jäävad majad kui ka põllud paksu tolmukihiga.

Oru-Soolu teelõik on armastatud marsruut tervisesportlastele. Seal tehakse kepikõndi, käiakse igapäevaselt jooksmas ja lapsevankriga jalutamas, kõnelemata jalgratturitest (nii kohalikud, kes käivad jalgrattaga Linnamäel kaupluses kui ka lihtsalt sõitjad), hilissuvel ja sügisel suundub Leidisoo rappa ohtralt marjulisi.

Paljudele aasta ringi elavatele inimestele on jalgrattaga Linnamäe vahet liikumine ainsaks võimaluseks. Nii nad siis poris ja tihedas tolmupilves seal orienteeruvad. Lisaks kasutavad teed pidevalt põllutöömasinad ning lauta teenindav masinapark, oma korralisi sõite teevad jahimehed, metsatöölised, Eesti Post.

Rahul ei saa olla ka teepeenarde niitmisega. Kaks korda hooaja jooksul on ilmselgelt ebapiisav. Rohi ulatub suve teises pooles juba auto katuseni ning põhjustab liiklusohtlikke olukordi just väikeloomade ja lindude ootamatult teele ilmumisega.

Soolu külla on lisandunud hoogsalt nii suveelanikke kui ka inimesi, kes soovivad oma elu külaga siduda püsivamalt. Sündinud on juurde beebisid ehk et noored pered soovivad seal elada.

Lääne-Nigula vald on ära teinud suure töö kohalike olude atraktiivsemaks muutmisel elukohana. Linnamäe Arenguselts on viinud uuele tasandile kodanikuliikumise ja kogukonna ühtsustunde suurendamise piirkonnas. Ettevõtjad loovad tasapisi töökohti endile ja teistele.

Soolu küla on mugavas asukohas, et käia tööl ka Haapsalus või Tallinnas. Paraku on inimeste kannatlikkusel ja taluvusvõimel piir ning majanduslikud kalkulatsioonid võivad küla elanikkonnale ja suveelanike arvule saatuslikuks saada. Tee olukord põhjustab otsest majanduslikku kahju seda teed kasutatavatele inimestele.

Oru-Soolu-Jalukse tee veerde jäävad elanikud, ettevõtjad, kohalikud arendajad ja kogukonna eestvedajad pöörduvad Maanteeameti poole sooviga viia antud teelõik mustkatte alla. Teelõiku ei peagi renoveerima koheselt täies ulatuses, aga iga kilomeeter remonditud-ehitatud inimväärset teed aitab võtta tõepärasemana paljuräägitud regionaalpoliitikat. See samm annab inimestele sõnumi, et nende elu-ja toimetamiskoha valikut osatakse hinnata.

Viivika Orula
allkirjade kogumise koordinaator

Vasta

Sinu e-maili ei avaldata.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.