Uued jalad, kortsuvaba nägu või imeline salenemine kolmekümne päevaga?

Kristina Tammaru.
Kristina Tammaru.

Tarbijakaitseametile laekub igapäevaselt tarbijate pöördumisi seoses erinevate internetikeskkonnas pakutavate imetoodetega. Üheks viimaseks hitiks tundub olevat Hallu Forte korrigeeriv seade, mis väidetavalt on loodud parimate ortopeedide poolt ning parandab jala deformeerumise (Halluxi) ilma igasuguste valulike operatsioonideta. Esimesi paranemismärke lubatakse juba pärast 30 päeva möödumist.

Lisaks lubatud imelisele paranemisele iseloomustab imetoodete müügipakkumisi ka võimalus toote sobimatuse või paranemismärkide mitteilmnemise korral kogu makstud raha tagasi saada. Paraku esitavad tarbijad kaebusi, mille peamiseks sisuks on, et lubatud efekt puudub ja toote tagastamine ning raha tagasisaamine on raskendatud.

Toodete müüki iseloomustab ka see, et pakkumiste taga olevat ettevõtet on tarbijatel raske tuvastada. Samasisulisi Eesti turule suunatud veebilehti on mitmeid:  http://ee.halluforte.biz/http://ee.halluforte.net/http://ee.halluforte.eu/http://ee.halluforte.org/http://ee-halluforte.com/http://ee.hallu-forte.com/http://halluxi-viis.eu/ jne.

Eelkõige panebki tarbijakaitseamet tarbijatele südamele, et toodete tellimine veebisaititelt, kus kaupleja ei esita enne ostu sooritamist andmeid, mis võimaldaks tuvastada ettevõtte isikut, eelkõige tema ärinime, asukoha aadressi ja muid kontaktandmeid, ei tegutse seaduspäraselt. Enamusel Hallu Forte toodet pakkuvatel veebisaitidelt toote tellinud tarbijatel puudub igasugune ülevaade, kes on toote müüjaks, kellele on võimalik esitada kaebusi ning kuhu toode sobimatuse korral tagasi saata.

Põhjalikumalt pakkumistega seotud veebilehti uurides selgub, et osadel lehtedel on toodete müüjaks Ameerika Ühendriikide ettevõte, kellel puuduvad ametile teadaolevalt esindused Eestis või Euroopa Liidus.

Imetooteid tellida võimaldavatel kodulehtedel on küll sageli avaldatud Eesti päritolu klienditeeninduse telefoninumber, millelt aga tarbijad tellimusest taganemise korral vajalikku abi paraku ei saa. Juhul, kui toodete ostmisel teeb tarbija tehingu Ameerika Ühendriikides või mõnes muus kolmandas riigis asuva ettevõttega, puuduvad tarbijakaitseametil võimalused ettevõtja suhtes menetlust algatada.

Seetõttu tasuks tarbijatel alati enne tehingu sõlmimist kindlaks teha, kes on tehingu teiseks osapooleks ning milliseid andmeid ettevõtja enda kohta avaldab. Ostes tooteid väljaspool Euroopa Liitu asutatud ettevõtjatelt on tarbija risk tehinguga seotud probleemide korral lahendus leida oluliselt suurem.

Lisaks paneb amet tarbijatele südamele, et kaupleja lubadustesse imet tegevate toodete osas tuleb suhtuda realistikult. Eelkõige tasub olla ettevaatlik toodete osas, mille mõju on silmnähtavalt liialdatud. Hallu Forte kohta esitatud väited: aitab vähendada halluxit, vähendab paistetust, marrastusi, parandab liikuvust, vähendab põletikku, kergendab valu ja ebameeldivuse tunnet, tugevdab jalgade verevarustust jms peavad olema teaduslikult tõestatud.

Kodulehekülgedel on küll tarbijate usalduse tõstmiseks viidatud meditsiinilistele uuringutele ja toodet soovitavad kasutada arstid, kuid nende väidete tõepärasusse peaksid tarbijad suhtuma pigem kriitiliselt.

Hallu Forte ja teisi imetooteid pakkuvatel veebilehtedel on kasutatud mitmeid ebaausaid kauplemisvõtteid, mis on otseselt seadusega keelatud. Näiteks lubatakse veebilehtedel soodushindu, mille puhul kiirustatakse tarbijat koheselt otsustama ning toodet tellima, sest hea hinnaga pakkumine on saadaval „vaid täna“ või väga lühikese perioodi vältel. Tegelikkuses on sama sooduspakkumine aktiivne aga määramata aja vältel ehk pidevalt.

Ettevaatlikuks peaks tegema ka veebilehtedel avaldatud tarbijate edulood ja näited imelisest paranemisest. Näiteks jagab täpselt sama kogemust, samade illustreerivate piltidega Hallu Forte toote väga tõhusast toimest erinevates keeltes kodulehtedel küll Anna, Barbara või Lasma nimeline naisterahvas.

Kevade saabudes ja rannahooaja lähenedes koguvad inimeste seas üha enam populaarsust ka muud reklaamitavad tooted, mis lubavad kiiret kaalukaotust, treenitud keha, näonaha noorendust ja muud taolist. Tarbijakaitseamet soovitab kõigil suhtuda sellistesse imetoodetesse ettevaatusega, sest nende kasutamine ei pruugi anda lubatud tulemust.

Otsustades siiski pakutavaid imetooteid proovida tuleb tarbijal olla tähelepanelik ning teha enne tellimuse esitamist ja kauba eest tasumist kindlaks kõik olulised üksikasjad nagu kaupleja nimi ja asukohariik, kauba tagasisaatmise tingimused jms. Hiljem asetleidvate võimalike probleemide tõhusamaks lahendamiseks tuleks säilitada endale kõik tellimusega seotud andmed ja dokumendid.

Külasta ka veebilehte www.ostatargalt.ee, kuhu on koondatud enimlevinud petuskeemide toimimispõhimõtted ning nipid, kuidas neid ära tunda ja neist hoiduda. Ära lase ennast pügada!

Kristina Tammaru

ELi tarbija nõustamiskeskuse juhataja, tarbijakaitseamet

One Response to "Uued jalad, kortsuvaba nägu või imeline salenemine kolmekümne päevaga?"

  1. Ainu   23. apr. 2016 at 14:23

    Hallux Forte asjus peab arvatavasti politseisse pöörduma.Minul on kogemus,tagastasin järgmisel päeval saadud pakikese Omniva pakiautomaati,aga avamiseks olin nõutud 48.00 EU juba maksnud.Olen suhelnud emaili teel tänaseni,neile saatnud mailid kauba liikumise kohta,mille sain Omniva Keskuselt Tõestus on,et pakk on Tallinnas välja võetud,kuid minule ütlevad,pole saanud.Nii juba sepembrist 2015.alates !!! Kusjuures Tanel Posti nime all on suhtluspool ja lubas,et raha tagastamine ei ole aegunud,kuna pretensioon on minu poolt esitatud õigeaegselt. AGA PAKKI POLEVAT ja raha ei saa seetõttu tagastada… Omniva Keskus väidab,et on välja võetud.Ehk on võimalik minu pretensioon edastada järelvalve organitele.Kõik protseduuri puutuvad e-mailid on olemas.Aitäh !!

    Vasta

Vasta

Sinu e-maili ei avaldata.