Teadusuuring: Kas arvutimänguga saab leevendada valu? Selgus, et saab

arvutimäng

Järgmine kord, kui hakkad mõne valu puhul harjumuspäraselt otsima valuvaigisteid, võiksid enne kaaluda hoopis videomängu mängimist. CNN tutvustab uurimust, mille kohaselt mängib nii akuutse kui ka kroonilise valu puhul suurt rolli psühholoogia, mille abil saab valutundega manipuleerida.

Tehnoloogia areng on seesugused valuleevendamise moodused muutnud võimalikuks. Videomängud aitavad juba praegu paljusid sel moel, et akuutse valu puhul tõmbavad nad inimese tähelepanu valutundelt – aju keskendub muule kui valu. Nüüd on aga uus uurimustöö sellele võimalusele veelgi rohkem valgust heitnud.

Arvutigraafika arenedes, eriti mängude puhul, on traditsiooniliselt väga kallid tehnoloogiad muutunud inimeste jaoks odavamaks ja rohkematele kättesaadavaks. Juba on alustatud virtuaalreaalsus-süsteemide väljatöötamist selleks, et patsiendid saaksid neid kasutada valulike protseduuride ajal, näiteks hambaarsti juures või haavade sidumisel.

Mis on see, mis virtuaalreaalsuse puhul vähendab valutundmust? Kas see on peamiselt visuaalne pilt, heli või lihtsalt tegevus, kui vajutame arvutimängu nuppe? Värske uurimus annab vihje.

Uurijad lasksid 27 hea tervise juures oleval vabatahtlikul pista oma käe jääkülma vette (u 1 kraadi), kuni nad seda enam välja ei kannatanud, ja samal ajal mängisid inimesed arvutimänge. Ulmelise sisuga mäng jooksis vabatahtlike silme eest pähe pandud ekraani kaudu, peas oli neil müra summutavad kõrvaklapid. Vabatahtlikud kuulsid vaid mängust tulevaid helisid.

Uurijad jälgisid ka, kuidas mõjutavad arvutimängu pilt ja heli valutaluvuse taset. Prooviti variante, kui “patsient” nägi ilma helita pilti, ainult mänguheli ilma pildita ja pilti koos mänguheliga.

Selgus, et suurim valutaluvus oli siis, kui pilt ja heli mõjusid koos. Samas oli huvitav see, et valu taluvuse piir kerkis ka sel juhul, kui uuringus osaleja kuulis ainult heli või nägi ainult pilti.

Uuringu autorid leiavad, et valu leevendamiseks võib proovida ka eri tüüpi helisid ja neil võib olla tähtis roll.

Loomulikult tuleb olla ettevaatlik ja ei tohiks teha põhjapanevaid järeldusi ühe suhteliselt väikse uuringu põhjal, milles osalesid hea tervise juures olevad inimesed. Seda enam, et valu tase oli suhteliselt madal, kontrollitav ja vähemhäiriv, kui neil inimestel, kes satuvad haiglasse tõsiste tervisehädadega.

Samas näitab see uurimus, et virtuaalreaalsusega saab mõjutada inimese aistinguid ning seesugused katsed aitavad mõista valu olemust.

Allikas: CNN

Leave a Reply