Roolimobiilikute tõttu juhtub Eestis keskmiselt üle kahe liiklusõnnetuse päevas

Eile algas maanteeameti ennetuskampaania “Kui juhid, siis juhi”, mille eesmärk on liiklejatele teadvustada, kui ohtlikud on kõrvalised tegevused autoroolis. Koostöös politsei- ja piirivalveametiga toimub 5. aprillil aktsioon “Mobiilivaba päev”.

“Kampaania peamine sihtrühm on 25–34-aastased igapäevaselt autoga sõitvad mehed. 99% juhtidest vastab autoroolis kõnedele, kuid 71% roolikeerajatest kasutavad autoroolis mobiiltelefoni lisaks helistamisele ka pildistamiseks, tekstisõnumite saatmiseks või sotsiaalmeedias postituste lugemiseks,“ selgitas maanteeameti ennetustöö osakonna juhataja Monika Heinrand. “Probleemi tõsidusele viitab ka asjaolu, et juhtimise ajal telefoniga tegelemise tõttu juhtub Eestis keskmiselt üle kahe liiklusõnnetuse päevas.”

Liiklusseaduse § 33 sätestab, et juhil on keelatud tegeleda autoroolis toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist. Heinrand toob siinpuhul välja, et tegelik kõrvaliste tegevuste tõttu toimunud õnnetuste arv võib olla veelgi suurem, sest tavaliste plekimõlkimiste korral on pigem erand, et juht tunnistab õnnetuse põhjusena mobiiliga rääkimist. Lisaks on andmete kogumine mobiiltelefonide rollist liiklusõnnetustes kõikjal maailmas vähe levinud, seda ei tehta kuigi süstemaatiliselt ning sellekohaseid hinnanguid on antud vähesel määral.

Sõiduki juhtimine vajab juhi 100%-st tähelepanu igal ajahetkel, mis sõiduk on aktiivselt liikluses. Kirjutades autoroolis SMS-i on inimese pilk järjest teelt eemal keskmiselt 4 sekundit. Sõiduk läbib selle ajaga 90 km/h kiirusel “autopiloodil” ca 100 meetrit, asulakiirusel 50 km/h ca 60 meetrit. Roolimobiilikud on liikluses sama ohtlikud kui roolijoodikud. Kui inimene räägib sõidu ajal mobiiltelefoniga siis muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada nii nõrgaks, nagu ta oleks joonud kaks või kolm klaasi veini.

Möödunud aastal maanteeameti tellitud küsitlusuuringust selgub, et tegelikult suudaksid väga paljud juhid sõidu ajal telefoniga rääkimisest loobuda, kuid põhjuseks, miks seda siiski tehakse, on surve olla alati kättesaadav ning halb emotsioon, kui jätta kõnele vastamata. “Kõrvalistest tegevustest põhjustatud liiklusriskide ärahoidmine on iga inimese, sealhulgas ka kaasliiklejate võimuses. Teades, et lähedane või töökaaslane on roolis, tasub enne helistamist mõelda, kas see kõne on vältimatult vajalik,” toob Heinrand välja.

“Kui juhid, siis juhi” liiklusohutuskampaania raames toimub 5. aprillil üleriigiline mobiilivaba päev. Selle raames kutsub maanteeamet kõiki liiklejaid üles andma lubadust liikluses telefoniga mitte tegeleda.

Leave a Reply